lördag 13 juli 2013

Semesterväxeln

De senaste dagarna har varit precis sådär somrigt ljuva som man bara drömmer om under vinterhalvåret. Onsdagsförmiddagen tillbringade jag och Petter slappandes i solen i Smedens by. Då Petter for iväg för att förtjäna pengar, styrde jag och mamma kosan mot motsatt väderstreck: på med spenderarbyxorna! Rea är hemskt farligt, det är ju så billigt så det är självfallet att man köper mer än man normalt hade köpt... Hem kom jag hur som helst med ett par pumps, en sommarklänning, en hel del underkläder, en bikini, nya handdukar och det bästa av allt, en ny klänning! Och inget var till normalpris. För att inte höra så mycket morrande från sambon fick han lite påfyllnad i kalsonglådan han också.

På torsdagen tog jag en liten sovmorgon och sedan avnjöt jag och Marina latte, kanelbullar och jordgubbar med Josefin på hennes terrass. Det är fint med semester då man hinner träffa alla de personer man gärna träffar under året men sedan så glömmer man bort varandra då det blir bråda tider. Nästa anhalt på min fullspäckade torsdag var Tikanojas konsthem med Linda. Då man inte har så många konstintresserade vänner utanför skolan ska man passa på att lura med dem som går att lura med. Vi såg en marinutställning där vi tryckte våra näsor så nära vi vågade för att kunna beundra tekniken bakom allt från solstänk i vattnet till små små detaljer som inte kan vara större än några millimeter. Som bonus fick vi också se Tiina Lehtimäkis utställning Timeline där hon för samman djur, natur och människor med en spännande blandteknik. Det blev en häftig kontrast till den mer traditionella utställningen med båtar, hav och fiskmåsar. Eftersom man kan besöka både Tikanoja och Kuntsi under en dag för endast fyra små euron som studerande fortsatte vi ner till stranden och mer modern konst. Eftersom vi redan sett olika utställningar ur Kuntsis samlingar var många av verken bekanta sedan tidigare så det var lite av en besvikelse. Vi botaniserade lite bland konstböckerna och sökte oss sedan till Faros och njöt av varsin kall i solskenet.

Fredagen inledde jag med en långpromenad i solen, en stunds slappande på terrassen och därefter sökte jag mig tillbaka till staden. Jag, Marina, Hanna och Linn tog en tretimmars kaffe på ett av våra standardcaféers uteservering. Så småningom sökte jag mig hemåt, slängde ihop lite mat och njöt av att ha älskling hemma en kväll för en gångs skull. Han har jobbat onödigt mycket på senaste tiden!

Ännu lite trött i skåpet steg jag upp idag, klädde på mig och satte mig i bilen för att köra Petter till sin första svensexa. Det återstår att se hur det slutar. Jag har passat på att avnjuta en lång och stillsam frukost. Mina planer för dagen blir troligen en tur till stranden förutsatt att solen visar sig och så utgång lördagskvällen till ära.

Och nu när jag sitter här och skriver märker jag något fruktansvärt skönt: jag har äntligen hittat semesterväxeln, allt går i stilla tempo och med en rätt sorglös inställning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar