fredag 29 oktober 2010

Matilda och skönhetsvården

Är helt slut efter en väldigt rolig men tung vecka, tänk så mycket energi lågstadiebarn har... Skönt med fredag! Efter skolan drack jag en kaffe på Antikrundan men mer social än så tänker jag inte vara ikväll. Nya tag imorgon.

Eftersom jag på sista tiden haft lite sämre hy än normalt surfade jag lite på sidor där folk delade med sig av sina bästa skönhetstips. Vissa tipsade om att borsta håret och tänderna, tänka sig! Det skulle jag aldrig kommit på av mig själv, jag ska börja genast. Skämt åsido, så fanns där ett och annat som jag skulle kunna tänka mig att pröva. Att dutta lime-/citronsaft på finnarna lät som en idé, tills jag prövade. Det sved. Vi får hoppas det hjälper. Ett annat tips som lät intressant var om man har svullna/hängiga ögonlock så skulle man låta iskallt vatten rinna på en sked och sedan hålla emot ögat. Kan fungera. Något som lät en smula galet däremot var att massera in hårbottnen med mjöl och sedan borsta för att håret skulle se renare ut. Jag ser framför mig en desperat Matilda som vaknat för sent och som har ett kilo vetemjöl på huvudet, men håret därunder är lika smutsigt som tidigare.

Men så fanns de där hurtbulle-tipsen. Sluta använda förkastliga produkter som puder och foundation, för att inte ens prata om läppomada... Drick en halv vattensäng varje dag, motionera minst en halvtimme varje dag (OBS! självklart utan smink, om granngubben får en hjärtinfarkt då han ser mitt surmulna men ack så naturliga anlete är det värt det, vad gör man inte för sina porers välmående?!) och så sova ordentligt naturligtvis. Åtminstone åtta timmar per natt och så ska man gå och lägga sig samma tid varje kväll, helst kl 21.00. Så stod det, jag överdriver inte ens... Så ska man med jämna mellanrum ta sig tid att bara rå om sig själv och sitt utseende. Gärna varannan helg sådär. Hela den helgen ska man tillbringa sittandes med gurka på ögonlocken , ansiktet insmörjt i kamomillsaft och händerna nedsjunka i skålar med välgörande oljor. Bara dricka vatten och te. Högst antagligen inte ens gott te, utan koffeinfritt-grässmakande-te. Helst ska du också fasta, simma omkring i avokado och gnugga tänderna med jordgubbar. Tänderna tycks inte ta in vitaminbomberna om man enbart tuggar dem...

Rent hypotetiskt, om man gör allt det ovanstående och blir vacker som en dag med skimmrande hy, så gör man väl det högst antagligen för att man tröttnat på att vara singel. Ursäkta om jag drar alla över en kam, men den dag jag börjar med sådant hokuspokus är jag något desperat. Men, när i hela friden ska man hinna med en pojkvän när dagarna är fullspäckade med ansiktstvätt, skönhetssömn och vattensörplande? Och, ännu mer osannolikt, man hittar en pojkvän som står ut med såna fasoner, vad är han då för en kar egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar