torsdag 26 augusti 2010

Mallorcaminnen

Så underbart det känns att vara hemma igen, 10 plusgrader och regnet det bara öser ner. Jag har mindre än en vecka kvar tills skolan börjar och jag får ingenting gjort. Min tid fördelar jag jämt mellan att sova, prata strunt med mina vänner, fördriva tid genom facebook/TV/smöriga romaner och att önska att jag vore någon annanstans. Printade dessutom ut mitt schema för de kommande veckorna, ingen upplyftande information. Sena tisdagar och tidiga onsdagar, bådar gott för kommande Ollis-tisdagar.

Bara för att jag ska klamra mig fast vid tanken på sol, värme, palmer och söta drinkar ännu en stund så ska jag nu redogöra för Mallorca-vistelsen. Några längre romaner orkar ingen läsa, så jag ska försöka hålla mig så kort som möjligt. Likaså ska jag försöka begränsa de bilder jag laddar upp, ingen vill se 100 close-ups med Marina... Samt försöka ladda upp andra bilder än de som redan finns på facebook. De konstiga fraser som dyker upp under vägen är förmodligen interna skämt och ska inte förstås av vanligt hederligt folk.

Torsdagen den 12 augusti

Så påbörjade vi vår evighetslånga resa. Tåg från Vasa till Helsingfors, där vi naturligtvis började resan med att ta ett glas med valfritt alkoholhaltigt innehåll för att fira vår avfärd. I samband med att tröttheten började infinna sig så nådde vår humor nya nivåer. Allt var hysteriskt roligt, speciellt då Miili briljerade med sina finskakunskaper; "Ei karpalo".

Något vilsna, barfotade resenärer på tågbytet i Seinäjoki
Därefter var det dags för busstransport till flygplatsen, väl framme letade vi reda på var vi skulle checka in fem timmar senare och sökte därefter upp ett lämpligt ställe för att stilla vår hunger. Vi var mäkta imponerade över att vi tagit oss så långt på vägen så smärtfritt. Nästa projekt blev att hitta en bänk att sova en stund på.

Fredagen den 13 augusti

Egentligen började fredagen enligt klockan nån gång halvvägs under tidigare inlägg, men för att vi ska få någon form av struktur på mitt svammel börjar jag nästa dag med när jag stigit upp. Om vi överdriver en smula sov jag en timme på bänken, med ett öga vaktandes min kappsäck. Vår sista medlem, Daniela, joinade oss när det var dags att checka in. Hennes födelsedag till ära prydde vi våra huvuden med diadem och fröken själv fick dessutom en glittrande bastkjol och en stor pin där det stod "It´s my birthday". Allt för att roa våra medresenärer. På flyget var vi hungriga och upprörda över vår snålhet då vi inte beställde någon mat under flygresan.



Yrvakna födelsedagsfirare, kl 05:41


Väl framme på Mallorca hade vi en knapp timmes busstur framför oss. Vi checkade in på hotellet och sökte oss till grannhuset där det fanns det vi suktade efter; varm mat. Om jag inte missminner mig så inhandlade vi därefter förnödenheter som vatten och billig sprit och sov någon timme på hotellet. Den kvällen skapade vi oss någon form av helhetsbild av Palma nova, som vårt lilla centrum hette. En promenad på 10 minuter från hotellet och vi var i Magaluf. Vi tänkte äta en god bit mat för att sedan krypa till kojs och därpå ta oss an nästa dag med nya krafter. Men som de principfasta fröknar vi är, lyckades en charmig svensk inkastare med sitt jobb, att kasta in oss på en av Palma novas två krogar. Det är samma ägare, så båda två hette naturligtvis Banana Joe´s. Eftersom svenskens tillhåll låg mellan vårt hotell och resten av världen, blev den en daglig rutin att slänga käft med honom. Men mer än den första drinken, samt tillhörande cocktailkanna och blaskiga shot, blev det inte den kvällen. Det var för övrigt den enda kväll alla frodiga fruntimmer från Finland gick och lade sig samtidigt.
Det var allt för inatt, will be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar